loading...
مجله تفریحی سرگرمی پانیذیها
mehdi-panizgroup بازدید : 255 نظرات (0)

 

تکیه کلام های معروف و به یاد ماندنی در سریال های کمدی

www.bargbaran.ir

تکیه کلام های معروف و به یاد ماندنی در سریال های کمدی| سایت برگ باران | www.BargBaran.ir

بزنم تو مخت

حمید لولایی/ خشایار مستوفی / زیر آسمان شهر

حمید لولایی با کاراکتر خشایار مستوفی، تیپ جدیدی را به تلویزیون آورد. مدل صحبت کردن، شیوه راه رفتن و حتی لباس پوشیدن خشایار، یک جورهایی برای خودش برند شد. البته جدای از این کاراکتر، تکیه کلامهایی مثل «آقا غلام!»، «بزنم تو مخت» و … هم همان زمان میان مردم کوچه و بازار بدجوری ماندگار شد اما با گذشت چند وقت از زمان پخش، با وجود ماندگار ماندن تیپ خشایار، تکیه کلامها کم کم فراموش شدند.

————————————————-

تیر تو پره؟ می پره؟ تر پره؟

مهران غفوریان/ عمو تپر / این چند نفر

عمو تپری که مهران غفوریان در سریال «این چند نفر» خلق کرد شخصیتی بود که تکامل یافته اش چند سال بعد شد خشایار مستوفی. یک پیرمرد چاق با لیوانی که همیشه می لرزید و گوششم هم کمی سنگین بود. او که یک رفیق همیشه غایب به نام «سهراب مموتی» داشت و هر وقت چیزی را نمی شنید می گفت:«تیر تو پره؟ تیر تپره؟ تی پر پر پر پره؟؟».لحن اجرای عمو تپر تا مدت ها به شوخی اصلی جوان ها در سال های پایانی دهه هفتاد تبدیل شد.

————————————————-

بَبَیتی

گشتاسب/ مجید صالحی / کوچه اقاقیا

رضا عطاران با اوردن شخصیت گشتاسب به سریال «کوچه اقاقیا» برد زیادی کرد. این سریال با تمام جذابیتش نتوانسته بود تکیه کلامی را بین مردم عادی رواج دهد اما ناگهان آمدن مرد موفرفری و کیف به دستی به نام «گشتاسب» و استفاده از کلمه ببیتی در آخر هر جمله اش بازی را به نفع عطارا و سریالش کرد. از آن جایی که هر تکیه کلام اگر گویش و لهجه خاصی داشته باشد خیلی بیشتر مورد توجه مردم قرار می گیرد، «ببیتی» هم طبق همین قانون تا مدت ها آخر جمله های مردم قرار گرفت.

————————————————-

بی وفایی، بی وفایی، دل من از غصه داغون شده

رضا شفیعی جم/ بامشاد پهن فر / نفطه چین

بامشاد تنها شخصیت سریال «نقطه چین» بود که در جامعه تبدیل به نماد آدم های سرخوش، تا حدودی آب زیر کاه و البته ابله شد. هنوز هم آهنگ معروف «بی وفایی، بی وفایی، دل من از غصه داغون شده» با همان صدا و لحن بامشادی بین مردم شنیده می شود. جالب تر اینکه آن سال ها بسیاری از مردم چاق با خواندن این شعر و اشاره به شکمشان خیلی سریع تبدیل به محبوب ترین آدم های یک جمع می شدند.

————————————————-

حالیشو ببر

جواد رضویان/ زینال / باغچه مینو

این تکه کلام استفاده شده در سریال «باغچه مینو» باب دندان جوان ها بود. از همان ابتدا و بلافاصله هم تبدیل به یکی از محبوبترین تکیه کلام های روز شد. اما جالب است که این تکیه کلام به مرور جایگاه متفاوتی پپدا کرد. به شکلی که در سال های اخیر هر موقع کسی از زندگی اش خیلی راضی نیست آدم های دیگر با گفتن:«بابا حالیشو ببر» سعی می کنند طرف را به راضی بودن از اوضاع و احوالش ترغیب کنند. با این حال لحن زینالیه این تکیه کلام هنوز هم به قوت خودش باقی است.

 ————————————————-

«چی داداش؟؟» و «بچه تهرونی پس ….»

رضا شفیعی جم/ کامبیز باغی / جایزه بزرگ

شخصیت کامبیز باغی و آن لحن خاصش در بین شهرستانی ها خیلی محبوب شد دلیلش هم این بود که این شخصیت در تمام برخوردهایش سعی می کرد با اصطلاح معروف «بچه تهرون» شوخی کند، مثلا با گفتن:« داداش بچه تهرونی؟؟ سوسولی که». لحن لات گونه کامبیز باغی در معرفی خودش:«به من می گن کامبیز، کامبیز چی داداش؟؟ باغی» این شخصیت را بین مردم عادی حسابی محبوب کرد.

————————————————-

«قولوه قولوه» و «هینگامه، هینگامه»

جواد رضویان/ نظیر شنبه / نقطه چین

لهجه و گویش افغانی شخصیت «شنبه» در سریال «چار دیواری» تاثیر بسیار زیادی بر فراگیر شدن تکه کلام های این کاراکتر داشت. به همین دلیل هم بود که پس از این که برای اولین بار شنبه بعد از نیشگون گرفته شدن توسط «چهارشنبه» با داد و هوار «قلوه قلوه» کرد و یا زمانی که با سوز و گداز عشق خود «هینگامه» را مورد خطاب قرار داد بلافاصله در کوچه و خیابان صدای «قولوه قولوه» و «هینگامه هینگامه» بین مردم شنیده شد.

————————————————-

«نــــقی نُهار نُخِردیم»

علیرضا خمسه/ بابا پنجعلی / پایتخت

«نــــقی نُهار نُخِردیم»تازه ترین تکیه کلامی است که هنوز داغ است و مردم حسابی در مکالمه هایشان به خصوص وقت ناهار! از آن استفاده می کنند. این تکه کلام که برگ برنده بزرگ هر دو سری «پایتخت» بوده بیشترین محبوبیت خود را به دلیل لهجه بابا پنجعلی در صدا کردن «نقی» به دست آورده است. البته تکیه کلام ارسطو(احمد مهران فر): «حساتس نشو، حساس نشو» هم تبدیل به یکی از فراگیرترین تکیه کلام های چند سال اخیر شده است.

————————————————-

دیجیتالم کجا بود

فتحعلی اویسی/ کاووسی / بدن شرح

فتحعلی اویسی با نقش کاووسی یا همان سردبیر نشریه وزین شهر قشنگ در سریال «بدون شرح»، تکیه کلامهایی مثل «دیجیتالم کجا بود» یا «کشتی عنقریب به گل نشسته» یا «حافظا…» را باب کرد. «دیجیتالم کجا بود» همان زمان در حال و هوای فراگیر شدن موبایل و ام پی فور و … بدجوری به چشم آمد و تا مدتها به عنوان یک جور شیوه تدافعی در مقابله با این تکنولوژی‌های جدید به کار می‌رفت.

————————————————-

خوب چیزیه آقا خوووووب!

امیر جعفری/ فرید / بدون شرح

امیر جعفری با «بدون شرح» میان مخاطبان شناخته شد و لحن خاص و تکیه کلام‌های جالبش خیلی زود در ذهن‌ها ماندگار شد. یکی از مهمترین تکیه کلام‌های نقش فرید، این بود که موقع تعریف از هر چیزی می‌گفت «خوب چیزیه آقا خوووووووب!» و روی خوب دومش تاکید می‌کرد. این اصطلاح آن زمان آنقدر بین مردم فراگیر شده بود که حتی یکی از فراورده‌های لبنی هم برای تبلیغ پنیرش از آن استفاده کرد و بعد از نشان دادن آن پنیر می‌گفت:«خوب پنیریه آقا خووووب!»

————————————————-

مربا بده بابا

خان مظفر/ مهران مدیری / باغ مظفر

این تکه کلام با آن لحن قجری وار مدیری در سریال «باغ مظفر» به حدی بین مردم گل کرد که تا مددت ها هر کسی هر چیزی می خواست کلمه مربا را از اول این جمله حذف می کرد و با جایگزین کردن آن چیزی که می خواست آن را با همان لحتن مخصوص مدیری ادا می کرد. شاید مهم ترین علت موفقیت این تکیه کلام بیشتر از کلماتش نوع اجرای آن توسط مدیری بود که مردم هم بدون هیچ تغییری ان را در مکالمات روزمره خود استفاده می کردند.

————————————————-

خیلی ممنونم!

مهران مدیری/ مسعود شصت چی / مرد هزار چهره

مهران مدیری استاد استفاده کردن از لحن‌های مختلف برای به کار بردن کلمات معمولی است. او بعد از «جنگ ۷۷» که «سلام علیکم» را به شیوه خاصی ادا کرد و تا مدت‌ها سر زبان مردم بود، در «مرد هزار چهره» هم عبارت ساده «خیلی ممنونم!» را با تاکید زیاد روی ممنونم ادا کرد و هنوز هم که هنوز است خیلی‌ها موقع تشکر همراه با ترس یا تردید این لحن را به کار می‌برند.

 ————————————————-

واقعاااااااا؟!

شقایق دهقان/ خانم شیرزاد / ساختمان پزشکان

«خانم شیرزاد» سریال «ساختمان پزشکان»، از آن دسته نقش‌هایی است به خودی خودش در دو سال اخیر به عنوان نماد یک منشی خنگ و جیغ جیغو بین مردم جا افتاده. جدای از اهمیت اسم و شخصیت«خانم شیرزاد»، تکیه کلام «واقعااااا؟!» او هم بدجوری بین مخاطبان ماندگار شده. حتی قبل از بازپخش دوباره این سریال از شبکه تماشا هم خیلی از مردم وقتی در موقعیت شک و تردید نسبت به یک وضعیت قرار می‌گرفتند از این تکیه کلام استفاده می‌کردند.

————————————————-

اساسا

بهنام تشکر/ دکتر نیما افشار / ساختمان پزشکان

بهنام تشکر هم از آن دسته بازیگرانی بود که اولین بار با نقش کمدی دکتر نیما افشار به مخاطبان تلویزیونی معرفی شد و یک جورهایی شخصیت جدیدی از یک روانشناس را به مخاطبان معرفی کرد. تکیه کلام «اساسا» دکتر نیما افشار، آنهم با لحن محکم و جدیت بالای این بازیگر،خیلی ماندگار شد. تا مدتها بعد، کسی که می‌خواست خودش را جدی‌تر از آن چیزی که هست نشان دهد و شان و شخصیتش را بالا ببرد، از این تکیه کلام استفاه می‌کرد.

————————————————-

عزیزی‌ام

هادی کاظمی و جواد عزتی/ بابا شاه و بابا اتی

بدون شک دو تا از تاثیرگذارترین شخصیت‌های «قهوه تلخ» که هنوز هم شیوه صحبت کردن و تکیه کلامهایشان بین مردم رواج دارد، «باباشاه» و «بابا اتی» بودند. بابا شاه علاوه بر لحن جالبی که ماندگار کرد، تکیه کلام «عزیزی‌ام» را هم رواج داد و یک جورهایی به اصطلاحی برای ابراز عشق‌های الکی تبدیل شد. تکیه کلامهای «کیه؟ کی‌بود؟ چی میگه؟» با لحن مخصوص «بابا اتی» هم همان زمان خیلی بین مردم باب شد اما توفیق اصطاحهای باباشاه را پیدا نکرد.

————————————————-

**انقلاب برره ای

«برره» چیزی فراتر از تکیه کلام ها بود. «برره» را با توجه به داشتن موقعیت جغرافیایی خاص، زبان خاص و اداب و رسوم منحصر به فردی که داشت می توان یک فرهنگ نامید. این فرهنگ خاص که با سریال های «پاورچین» و «شب های برره» شکل گرفت و به تکامل رسید به لایه های مختلف جامعه نفوذ کرد و حتی بعضی تکه کلام هایش وارد فرهنگ عامه مردم شد. هر چه در تاریخ تلویزیون جستجو می کنیم می بینیم هیچ سریالی نتوانسته این گونه با زندگی روزمره مردم آمیخته شود. به همین دلیل هم باکسی اختصاصی برای برره ای ها در نظر گرفتیم.

————————————————-

*جواد رضویان/ داوود برره

داوود برره را می توان پدر فرهنگ «برره» قلمداد کرد. «پاچه خواری» اولین و مهم ترین ویژگی فرهنگ برره ای ها است که با وارد شدن داوود به سریال «پاورچین» همگانی شد، تکه کلامی که الان در همه جا جایگزین کلماتی شده که شاید در فرهنگ عامه مردم زشت و بی ادبانه محسوب شود. «نفس من بید»، «ای جوووونم»، «من چه کاره بیدم» هم از تکه کلام های موفق داوود برره در آن سریال بود که حتی یک مدت بعضی برندها در تبلیغ هایشان هم از «بید» های داوود استفاده کردند. البته در آن سریال تکیه کلام «کار نداری بری بمیری؟» که شخصیت پدر «فرهاد» با بازی مهران مدیری آن را می گفت هم بسیار محبوب شد و خیلی ها ان زمان قبل از این که تلفن را قطع کنند به طرف مقابلشان این جمله را می گفتند.

————————————————-

*شیر فرهاد/ مهران مدیری

مدیری در شب های برره به خوبی جور نبودن جواد رضویان را کشید. شاید مهم ترین تکه کلام شیر فرهاد این بود:«ها…اییی که گفتی اییی یعنی چه؟» این جمله تا مدت ها ورد زبان کسانی بود که در گفتگوهای روزمره از زبان فرد مقابلشان کلمه یا جمله ای می شنیدند که برایشان مفهوم نبود. یا مثلا شیر فرهاد در اموزش زبان برره ای و برای سوم شخص جمع کلمه ای بسیار عجیب و غریب و منحصر به فرد استفاده کرد:«ووی گولنزجگ»، کلمه ای که هنوز هم در بعضی لطیفه ها و پیامک های طنز از آن ها استفاده می شود. هر چند شیر فرهاد آواهای منحصر به فردی را هم اختراع کرد که خب قابلیت تبدیل شدن به کلمات را ندارند!

————————————————-

*باقی برره ای ها

آنقدر تکه کلام های برره و برره ای ها زیاد است که واقعا گنجایش قرار دادن همه آن ها در این باکس های محدود وجود ندارد. با این حال گذرا به برخی از آن ها اشاره می کنیم. مثلا یاور طغرل با بازی محمد رضا هدایتی که ابتدا با شخصیت طغرل در پاورچین وارد برره ای ها شد از کلماتی چون «شومپیت»، «کته کله» و«چورمیخ» استفاده می کرد که مردم از این کلمات در داد و هوارهایشان به عنوان ناسزاهایی مودبانه استفاده می کردند. «چطوری جیگر» با آن لحن مخصوص «سالار خان»(محد شیری)، «ایی خرزو خان بید» با سرخوشیه دیوانه وار «نظام دوبرره»(هادی کاظمی) و «پول وَده، پول زور وَده» که تکیه کلام مخصوص «کیوون» (رضا شفیعی جم) محسوب می شد از مهم ترین تکیه کلام های فرهنگ برره بود که وارد فرهنگ عامیانه مردم شد.

منبع : برگ باران

به پاس حرمت قلم انتشار این مطلب بدون ذکر منبع شرعاً و قانوناً جایز نیست.

 

همکار گرامي ، استفاده از اين مطلب فقط با ذکر نام و لينک برگ باران مجاز ميباشد .
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
برترین مرجع دانلود فیلم-بازی -جوک واس ام اس -منطبق برقوانین جمهوری اسلامی ایران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    برترین انیمیشن ازدیدگاه شماکدامست
    برترین انیمیشن ازدیدگاه شماکدامست
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1019
  • کل نظرات : 23
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 241
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 4,374
  • بازدید سال : 31,031
  • بازدید کلی : 220,477
  • کدهای اختصاصی
    ارسال لینک

    تو حق نداري-نديم

    كداهنگ براي وبلاگ

    تماس با ما

    ابزار تماس با ما

    ابزار منو ثابت

    Google

    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
    کد جستجوگر گوگل
    نام شما :
    ايميل شما :
    نام دوست شما:
    ايميل دوست شما:

    Powered by 20Tools

    يه مدته-علي زارعي

    مرجع اموزش .تفریح .مد .ارایش. طنز Thank you for setting up Lobby at EveryWhereChat.com. Below you will find your chat room code to cut and paste to your website. You will also find a link that you can use if you want a direct link to your chat room. If you have any questions please contact us. Our chat rooms are free. Please help us by sharing our service with your friends. Use the Share button below. Share | Become a fan of us on Facebook! http://www.facebook.com/everywherechat Add the code below to place Lobby on your own website. EveryWhereChat Free Flash Chatrooms
    Add the code below to place Lobby on your Facebook page. Instructions: After you have copied the code to your site follow the instrutions below to register your chat room. Load the webpage that you pasted your chat room code on. Sign on to the chat room with a nickname you want to use ( some names may be taken) After loading your chat room, double click your name in the member's list to register it. Now that your name is registered you can click on the Room Settings button at the top of the chat to register your room. Your room is now registered, use the Room Settings button to add moderators or change settings. copyright 2008 © everywherechat.com - Contact By using this website you agree to these terms of use, and confirm that you are at least 14 years of age.